Nápověda

Přečtěte si odpovědi na nejčastější otázky týkající se rozhlasového poplatku.

Domácnosti

Český rozhlas neposlouchám. Musím i tak platit rozhlasový poplatek?

Ano, rozhlasový poplatek se ze zákona platí za vlastnictví rozhlasového přijímače, ne za poslech konkrétní rozhlasové stanice.

Jak se mohu k placení poplatku přihlásit?

Přihlásit se můžete on-line

  1. buď jako nový poplatník s vytvořením účtu,
  2. nebo už účet máte a přihlášku provedete po vstupu do účtu.

Pokud preferujete platbu prostřednictvím služby SIPO, přihlaste se na kterékoliv pobočce České pošty. Přečtěte si, jak založit a nastavit SIPO. Přihlášku je možné zaslat také písemně.

Kde a jak si mohu zřídit službu SIPO?

Službu SIPO zajišťuje a provozuje Česká pošta – můžete si ji zřídit na kterékoliv pobočce České pošty, kde zároveň okamžitě obdržíte své spojovací číslo. Přečtěte si, jak založit a nastavit SIPO.

Jak často se poplatky platí? Kdy mají splatnost?
  1. Platby přes SIPO: Vždy k 15. dni v kalendářním měsíci.
  2. Platby přímo na účet Českého rozhlasu: Vždy do 15. dne zvoleného platebního období (kalendářního roku, pololetí, čtvrtletí nebo měsíce).
Nechci platit službou SIPO, jak mohu změnit způsob plateb?

Takzvanou změnu platebního styku ze SIPO na platbu přímo na účet Českého rozhlasu můžete provést jednoduchým úkonem v Účtu poplatníka, kde v menu zvolíte akci „Převést SIPO na přímou platbu“. Zpracování je provedeno automaticky; potvrzení o provedené změně je zasláno na e-mailovou adresu poplatníka spolu s instrukcemi k platbám. Tato změna je na straně České pošty taktéž zpracována automaticky.

Změnu je možno provést také prostřednictvím evidenčního formuláře (v části „převod ze SIPO“), který poté zašlete Českému rozhlasu.

Platím přímo na účet Českého rozhlasu, ale chci přejít na platby službou SIPO, je to možné?

Pokud chcete přejít z přímých plateb na bankovní účet Českého rozhlasu na platby službou SIPO, je třeba nejprve provést přihlášení na kterékoliv pobočce České pošty, kde rozhlasový poplatek zavedete jako novou položku na stávající SIPO nebo obdržíte nové spojovací číslo SIPO.

Následně se odhlaste z evidenci poplatníka rozhlasového poplatku určené pro platby přímo na účet Českého rozhlasu. Tuto skutečnost prosím oznamte prostřednictvím evidenčního formuláře, který zašlete Českému rozhlasu a ve kterém uvedete kromě variabilního symbolu odhlašované evidence také spojovací číslo SIPO, které budete dále využívat.

Jak a kdy mám hlásit změny?

Změny u SIPO platby prosím nahlaste na kterékoliv pobočce České pošty.

Ať už rozhlasové poplatky platíte bankovním převodem nebo prostřednictvím služby SIPO, veškeré změny související s placením (například změnu příjmení nebo adresy) je potřeba oznamovat Českému rozhlasu do 15 dnů ode dne, kdy uvedená skutečnost nastala.

Změnu lze provést buď v on-line Účtu poplatníka, nebo prostřednictvím evidenčního formuláře, který poté zašlete Českému rozhlasu.

Jak se mohu od placení poplatku odhlásit?

Rozhlasový poplatek hrazený prostřednictvím SIPO prosím odhlaste na kterékoliv pobočce České pošty.

Chcete-li se odhlásit od přímé platby rozhlasového poplatku (například proto, že jste přestali vlastnit rozhlasový přijímač nebo žijete ve společné domácnosti, kde je již poplatek hrazen), zašlete Českému rozhlasu písemné čestné prohlášení, k čemuž můžete využít evidenčního formuláře.

Jak provést odhlášení v případě úmrtí poplatníka?

Zašlete nám prosím doklad o úmrtí poplatníka (nejlépe kopii úmrtního listu). Odhlášení poplatníků, kteří platili prostřednictvím služby SIPO, lze také provést na kterékoliv pobočce České pošty, po předložení úmrtního listu a spojovacího čísla SIPO.

Pokud doklad o úmrtí nemáte k dispozici (nebo máte další otázky), pro podrobnější informace nás prosím kontaktujte.

Jaká je výše rozhlasového poplatku pro domácnosti?

Výše rozhlasového poplatku je 55 Kč měsíčně za vlastněný, držený nebo alespoň 1 měsíc užívaný rozhlasový přijímač.

Co znamená pojem „domácnost“?

Domácnost tvoří fyzické osoby, které spolu trvale žijí. Vždy platí, že „jedna domácnost = jeden poplatek“. Za domácnost se může považovat i samostatně žijící fyzická osoba. V případě, že žijete v početné domácnosti, stačí, aby poplatek ve výši 55 Kč měsíčně platil pouze jeden člen domácnosti.

Máme v domácnosti více rozhlasových přijímačů, kolik máme platit?

Domácnosti vždy platí pouze jediný poplatek 55 Kč, a to bez ohledu na to, kolik rozhlasových přijímačů ve skutečnosti vlastní. 

Příklad: Vaše domácnost vlastní mobilní telefon, notebook, autorádio v osobním automobilu a přenosné rádio na chalupě. Celkově měsíčně zaplatí pouze jediný poplatek ve výši 55 Kč.

Nevlastním žádný rozhlasový přijímač. Musím o tom podat čestné prohlášení?

V případě, že od Českého rozhlasu obdržíte výzvu odběrateli elektřiny, vzniká vám ze zákona povinnost do 30 dnů na tuto výzvu reagovat písemným čestným prohlášením. 

Pokud jste od nás žádnou výzvu neobdrželi nebo vám bylo doručeno sdělení ve věci oznamovací povinnosti, a rozhlasový přijímač nemáte, můžete nám i tak o této skutečnosti zaslat čestné prohlášení.

Kdo je od platby poplatků osvobozen?

Informace o osvobození naleznete na samostatné stránce, ktérá se tomuto tématu věnuje.

  • Lidé, kteří žijí sami a jejichž příjem nepřesahuje 2,15násobek životního minima jsou osvobozeni od placení rozhlasového poplatku. To samé platí i pro domácnosti, v nichž je součet čistých příjmů všech členů za kalendářní čtvrtletí nižší než 2,15násobek životního minima.
    • Žádost o osvobození od platby poplatků musíte ze zákona podávat a prokazovat každých šest měsíců. Pokud to neuděláte, po uplynutí šesti měsíců budete mít opět povinnost platit rozhlasové poplatky.
  • Od placení rozhlasových poplatků jsou osvobozeni i lidé, kteří jsou zcela (nebo prakticky) nevidomí, a lidé, kteří jsou oboustranně (nebo prakticky) neslyšící – ale pouze v případě, že žijí sami.
  • Cizinci, kteří nemají na území České republiky trvalý nebo dlouhodobý pobyt, jsou od placení poplatků také osvobozeni.
Kde najdu svůj variabilní symbol poplatníka?
  • Platím poplatky přes SIPO: Specifický symbol, který je uvedený na platebním dokladu, slouží k identifikaci poplatníka v rámci komunikace s Českým rozhlasem.
  • Platím poplatky přímo na účet Českého rozhlasu: Variabilní symbol (začínající číslicemi 87) vám vygeneroval přímo Český rozhlas. Chcete-li ho zjistit, obraťte se prosím přímo na Český rozhlas nebo se přihlaste do aplikace Účet poplatníka.
Jak mám zažádat o vrácení přeplatku?

Písemnou žádost prosím zašlete některou z cest uvedených na stránce s kontaktními informacemi:

Jak často rozesílá Český rozhlas upomínky?

Český rozhlas nemá povinnost rozesílat upomínky, přesto se snaží své poplatníky na případné zpoždění platby včas upozornit.

Mám přijímač, ale nepřiznal jsem ho Českému rozhlasu. Hrozí mi postih?

Pokud domácnost s rozhlasovým přijímačem nepřihlásíte (případně ji přihlásíte pozdě nebo ji neoprávněně odhlásíte), má Český rozhlas ze zákona právo předepsat přirážku ve výši 5 000 Kč.

Podnikatelské subjekty

Jak se mohu k placení poplatku přihlásit?

Přihlásit se můžete pohodlně on-line. Pro přihlášení podnikatele nebo právnické osoby je také k dispozici evidenční formulář, který nám můžete zaslat jej písemně

Jak se můžeme od placení poplatku odhlásit?

Chcete-li se za podnikatelský subjekt odhlásit od placení rozhlasového poplatku, musíte splňovat zákonné podmínky umožňující odhlášení, a to

  • zaměstnáváte méně než 25 zaměstnanců (počet zaměstnanců se pohybuje v rozmezí 0–24)
  • a zároveň nepronajímáte žádné dopravní prostředky, jejichž příslušenstvím je rozhlasový přijímač.

Nebo

Ve všech případech je nutné Českému rozhlasu tyto skutečnosti oznámit. Můžete tak učinit buď on-line v Účtu poplatníka, nebo zaslat písemné čestné prohlášení na některý z kontaktů, k čemuž můžete využít evidenčního formuláře.

Jaká je výše rozhlasového poplatku pro podnikatelské subjekty?

Výše rozhlasového poplatku je 55 Kč měsíčně, podnikatelským subjektům se ale pravidelná platba vypočítává podle počtu zaměstnanců, počtu pronajímaných dopravních prostředků a podle frekvence placení. Kompletní informace naleznete v části Právnické osoby a fyzické osoby podnikající.

Kdy se rozhlasový poplatek platí?

Poplatek prosím zaplaťte vždy do 15. dne prvního měsíce každého kalendářního čtvrtletí, případně pololetí nebo roku – podle toho, jakou frekvenci úhrad jste si zvolili. 

Je poplatek daňově uznatelnou položkou?

Ano, rozhlasový poplatek je daňově uznatelným nákladem.

Můžete nám zasílat daňové doklady do účetnictví?

Historii předpisů a plateb poplatníka zasíláme pouze ve výjimečných případech, jako daňový doklad do účetnictví můžete použít výpis z bankovního účtu. Přehled předpisů a plateb, který Vám poslouží jako podklad do účetnictví, si jednoduše stáhnete v Účtu poplatníka.

Jak mám nahlásit případné změny?

Veškeré související změny, například změnu počtu zaměstnanců nebo pronajímaných dopravních prostředků, prosím oznamujte Českému rozhlasu on-line v Účtu poplatníka anebo písemně prostřednictvím evidenčního formuláře, a to do 15 dnů ode dne, kdy skutečnost nastala.

Změnili jsme počet zaměstnanců. Co teď?

Veškeré změny prosím nahlašujte Českému rozhlasu do 15 dnů od chvíle, kdy k nim došlo. Mimochodem, v měsíci, kdy ke změně došlo, ještě poplatek zaplatíte v původní výši, změna se projeví až od příštího měsíce.


Výše poplatku je stanovena podle pásem počtu zaměstnanců, detaily naleznete na stránce pro Právnické osoby a fyzické osoby podnikající. Pokud se počet vašich zaměstnanců mění v rámci jednoho pásma, není třeba Českému rozhlasu změnu oznamovat, v opačném případě prosím změnu nahlaste on-line v Účtu poplatníka anebo písemně prostřednictvím evidenčního formuláře.


Stejné povinnosti platí pro zaměstnavatele, kterým se změnil podíl zaměstnanců se zdravotním postižením.

Pronajímáme dopravní prostředky. Jaké máme povinnosti?

Pronajímání dopravních prostředků, jejichž příslušenstvím je rozhlasový přijímač, spadá do oznamovací povinnosti. Českému rozhlasu prosím hlaste změny v počtu pronajímaných dopravních prostředků do 15 dnů, kdy se jejich počet zmenil. Úpravu počtu můžete provést on-line v Účtu poplatníka nebo písemně prostřednictvím evidenčního formuláře. Změna se projeví až od následujícího měsíce.

Jak často rozesílá Český rozhlas upomínky?

Český rozhlas nemá povinnost rozesílat upomínky, přesto se snaží své poplatníky na případné zpoždění platby včas upozornit.

Jak mám zažádat o vrácení přeplatku?

Písemnou žádost prosím zašlete některou z cest uvedených na stránce s kontaktními informacemi:

Naše firma ukončila činnost. Co máme podniknout pro řádné ukončení placení poplatků?

Od platby poplatků se odhlaste formou písemného čestného prohlášení, a to do 15 dnů ode dne, kdy byla Vaše firma zrušena nebo přestala vlastnit veškeré rozhlasové přijímače.

Po zpracování odhlášky poplatník obdrží potvrzení o odhlášení. Pokud se tak nestane, je možné, že žádost nebyla do Českého rozhlasu doručena, a tedy ani zpracována. V tomto případě doporučujeme Český rozhlas kontaktovat.

Které firmy a organizace jsou od poplatků osvobozeny?

Od placení rozhlasových poplatků jsou osvobozeny tyto organizace:

  • provozovatel vysílání ze zákona,
  • Rada pro rozhlasové a televizní vysílání,
  • držitelé licence opravňující k rozhlasovému vysílání (jde-li o rozhlasový poplatek),
  • držitelé licence opravňující k televiznímu vysílání (jde-li o televizní poplatek),
  • školy zapsané ve školském rejstříku podle zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání,
  • zastupitelské úřady České republiky v zahraničí a osoby, které požívají výsad a imunit podle mezinárodních smluv, jimiž je Česká republika vázána,
  • spolky ve smyslu § 214 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník,
    zaměstnavatelé zaměstnávající více než 50 % osob se zdravotním postižením s ohledem na znění § 78 zákona č. 435/2004 Sb., o zaměstnanosti, ve znění pozdějších předpisů.